Thursday, July 11, 2013

Kenapa nama dia Khaulah Mumtazah?

Ahha!

Madu Khaulah!

Ehhe!

Nama Khaulah agak asing untuk rakyat jelata yang biasa-biasa yang tak pernah buka kitab seerah. 
Bila saya letak nama KHAULAH, 


Pakcik A: Anak kedua nanti kalau lelaki boleh letak Yusof Taiyyob. Kakak dia Madu Khawla!
Makcik B: Maksud dia ape?
Adik C: Ntah macamana ntah tadi nak nyebut
Makcik A: Kalau nak tau sebut kene baca yang panjang. 'La HAULA wala quwwata illa billah~' [tekanan bacaan pada HAULA ye]

OK, macamacam, tapi takde la teruk sangat. Cuma janggal di telinga orang yang bubuh nama anak Risya, Batrisyia. Arissa, Qistina..bla..bla..bla..

Saya bukan apa, dulu masa tahun 1 UTM, duduk dengan budak nama dia Nu'man. Saya tanya maksud dia apa, dia jawab ko pernah dengar lagu "Cari cari carilah pasangan hidup betul-betul oh kawan.." dari Rabbani. Saya kata pernah kisah pemuda dengan buah jambu ke epal. Pastu dia kata, ha.. kalau nak tahu pemuda tu lahirkan anak nama Nu'man.

Masa 1st time dengar, wah bagusnya bapak dia bagi nama. Bukan maksud, siap cerita lagi.Ada lagu lagi. Jadi dari situ saya dah pasang angan-angan kalau aku bubuh nama anak nanti aku nak bagi cerita. 

Tak lama lepas tu saya jumpa sekumpulan manusia yang namanya agak klasik [Fatimah, Ruqayyah, Nusaibah, Hafsah, Aisyah, Abu Ubaidah]. Ini memang betul-betul klasik! Ini nama insan yang pernah hidup senafas dengan Rasulullah SAW. Laaagi aku teruja. Yela nama saya kan nama minah glamer kat Malaysia. Uhhhuuuu~

Bersempena dengan itu, saya pergi kedai buku beli kitab Seerah 101 Sahabat Rasulullah. Saya cakap dekat suami, nak ambil nama anak, kita refer kitab ni. Agak-agak kalau anak buruk perangai, kita bagi dia baca kitab Seerah supaya dia sedar diri.

Jadi nama Khaulah saya petik dari seorang pahlawan wanita atau mujahidah yang gagah perkasa yang pernah hidup dengan Rasulullah SAW. Khailah Al-Azwar. Tapi haritu jumpa sahabat, dia tanya nama anak, saya jawab Khaulah. Dia pun kata "Ahha! Khaulah binti Tsa'labah!"

Oh? Abang, ada ye Khaulah Tsa'labah? Suami saya suruh cek ayat zihar, yang betanya tu Khaulah Tsa'labah.

Bila orang tanya maksud dia apa? aku tanya dia balik, maksud Khadijah, Aisyah dan Fatimah apadia? Hahaha..

Mumtazah maksud nye cemerlang. Semoga Khaulah cemerlang dunia akhirat. Ameen.

Selepas kelahiran Khaulah, aku buat handout pasal Khaulah Al-Azwar:



OK, maka terjawablah misteri nama anak saya ye..

Kbai. Assalamualaikum


No comments:

Post a Comment