Tuesday, March 15, 2011

Merayakan fitrah: Sakinah\ Mawaddah \Rahmah


"Sesungguhnya Allah telah menggantikan pola hidup kerahiban kita dengan agama yang lurus dan mudah"[Riwayat Baihaqi]

"Siapa saja yang mampu untuk menikah, namun ia tidak menikah, maka tidaklah ia termasuk golonganku"[Riwayat at-Tabrani]

Perkahwinan adalah fitrah. Islam melarang seorang muslim untuk menahan diri dari perkahwinan dan hidup secara zuhud dengan niat melakukan pola kerahiban, menyepi hanya untuk beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah. Lebih-lebih lagi apabila seseorang muslim itu mampu melakukannya tanpa kesulitan apa pun.

"(Tetaplah atas) fitrah Allah yang menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus, tetapi kebnayakan manusia tidak mengetahui"[Ar-Rum:30]

Perkahwinan itu adalah fitrah. Agar seseorang muslim dapat memikul amanat tanggung jawab yang paling besar di dalam dirinya atas orang yang berhak mendapatkan pendidikan dan pemeliharaan, pada saat ia menyambut panggilan fitrah, menerima tuntutan-tuntutan naluri dan menjalankan sunnah kehidupan ini.

***
Perkahwinan menumbuhkan semangat cinta dan kasih sayang dan kebersamaan dimana ia merupakan medan untuk mendapatkan ketenangan jiwa dan kebahagiaan. Allah megilustrasikan fenomena ini dengan ungkapan yang paling indah:

"Hai sekelian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya, dan daripadanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan wanita yang banyak"[An-Nisa':1]

***

Semoga, perkahwinan yang bakal dibina menjadi batu loncatan untuk saya meningkatkan rasa keimanan kepada Allah disamping merasai ketenangan hidup yang hakiki

Saya amat memohon doa dari sahabat-sahabat, ahli keluarga, agar mendoakan kesejahteraan kehidupan kami. Dengan hajat agar rumah tangga ini penuh barakah dan mampu mencapai misi dan visi sebagai hamba Allah dan khalifah di muka bumi ini. Tiada lain yang kami harapkan melainkan agar Allah redha atas setiap apa yang kami lakukan.

Semoga perpindahan fasa dalam kehidupan kami menjadi titik tolak dalam rangka menuju ke syurga. Insha Allah. Mohon sekudus doa dari semua..Amin.


Nazri & Fazirah

19 Mac 2011 Kg. Sg. Serdang, Kapar, Klang, Selangor

3 April 2011 Kg. Bukit Changgang, Banting, Selangor

No comments:

Post a Comment