Friday, November 19, 2010

Tazkirah: Berpagi-pagi murah rezeki

Sebagai muslim, kita digalakkan bangun awal. Sebab Sang Nabi pernah bersabda:

"Ya Allah, berilah keberkatan kepada ummatku yang berpagi-pagi"

Kadang-kadang tu, mak kita pun pesan, bangun lambat rezeki tak masuk. Siapa yang tidur waktu pagi lepas solat subuh, nanti rezekinya dipatuk ayam. Tak tahu la pulak kenapa ayam ya? Agaknya sebab ayam berkokok pagi-pagi kot. Ngee~

Saya setuju. Bila waktu pagi saya kelam kabut, insha Allah seluruh hari itu saya akan kelam kabut juga. Saya rasa sangat tidak seronok.

Banyak kerja boleh diselesaikan bila bangun pagi, lagipun masih segar dan bersemangat, jadi sangat beruntung jika dapat gunakan masa pagi itu dengan sebaiknya.

Hari ini saya bangun pagi sebelum azan subuh. Alhamdulillah. Kemudian menaip seperenggan untuk literature review. Speed sudah naik. Dulu anak siput, sekarang jadi mak siput. Wee ^^

Sejam kemudian, saya dapat SMS dari felo supaya datang ke rumahnya dan bawa cop mohor sekali. Nasib baik saya belum lelap, baru golek-golek atas katil.

Alhamdulillah, saya datang rumahnya dan saya dapat spaghetti free!!! Woha!!

Saya nak highlight yang saya dapat makanan free pagi-pagi je di kala perut saya sedang lapar. Keh3x

Alhamdulillah.

Tu la, kalau kita tidur lepas subuh, rezeki kita akan sempit.

Bak sabda Sang Nabi lagi :

"Tidur diwaktu pagi mewarisi kemiskinan"

Berwaspadalah, jangan tidur lepas solat subuh,kerana ia sesungguhnya menghalang rezeki. Sangat setuju, dah tu kalau tidur lepas subuh, siapa yang nak gentel tepung buat karipap or donat or cekodok pagi-pagi kan? Alamat tak berasap la dapur.

Semoga saya tergolong dikalangan yang rajin bangun pagi. Semoga Allah murahkan rezeki saya. Semoga saya jadi wanita solehah. Boleh praktis jadi ibu mithali. Woha!!

**p/s: Sepertinya spaghetti ini sangat sedap.. ^^

No comments:

Post a Comment