Monday, November 15, 2010

Seerah: Cinta yang buta

**Harimau pun pandai mandi. Keh3x..Cik belang, tak sejuk kah?

Cinta Allah itu buta: Harimau liar menjadi teman

Ja’far bin Zaid bercerita,”Suatu saat, kami ke Kabul utk suatu peperangan. Antara ahli pasukan itu adalah Shilah bin Asyim al-Adawi. Setelah selesai solat isya’, orang-orang berlalu dari tempat solat lalu berbaring dan semuanya tertidur. Semua mata telah tenang. Namun, Shilah masuk ke hutan yg berdekatan.

Aku mengikut jejaknya. Ia mengambil wudu’, kemudian berdiri dan solat. Ketika solat, datang seekor harimau besar mendekatinya, tapi ia tetap solat. Aku takut dengan ngauman harimau itu dan berlindung di pohon besar yang berhampirn.

Namun Shilah, demi Allah tidak menghiraukn harimau itu. Ia tidak takut dan tidak peduli dengan ngauman harimau itu. Shilah sujud dan harimau itu semakin mendekatinya seperti akan menerkamnya. Namun, ternyata harimau itu hanya mengelilingi Shilah dan sedikit pun tidak melukainya. Selesai salam, Shilah berpaling kepada harimau itu dan berkata,

Wahai binatang buas, carilah rezeki di tempat lain.”.


Lalu harimau itu pun pergi. Gaumannya menggetarkan gunung. Shilah tetap solat sampai akhir malam. Ia lalu duduk memuji Allah dengan puji-pujian yang tidak pernah aku dengarkn lalu mengucapkan,


”Ya Allah, Aku mohon kpd-Mu bebaskan aku dari api neraka,atau layakkah orang sepertiku memberanikan diri memohon syurgaMu?”.


Kemudia ia kembali ke tempat tidur semula sehingga para sahabat menyangka ia tidur seperti yang lain sampai pagi. Aku juga ke tempat tidurku. Namun ketika pagi, aku malas dan tidak bersemangat. Allah mengetahui atas semua ini.” (HR Imam Ahmad dan az-Zuhdi)


************

Cinta pada Allah juga boleh buat manusia buta. Buta yang bertambah keterdekatannya dengan Allah.


p/s: 1. Adakah kekuatan cinta kita pada Allah macam ni? Bukan sahaja harimau, di gigit nyamuk waktu solat pun dah gatal-gatal nak menggaru

2. Boleh tak dengan cool dan macho kita cakap dekat cicak dan lipas [huhu~]

"Gi main jauh-jauh, saya nak solat dan study ni. Wee~ ^^"

3. Semoga Allah redha kita, semoga Allah sayang kita.

4. Saya suka makan udang harimau, udang bukan harimau pun saya suke.hehe

No comments:

Post a Comment